Για πρώτη φορά τα έργα του Παύλου Σάμιου ταξιδεύουν στον τόπο που γεννήθηκε ο Καζαντζάκης, την Κρήτη, για τη μεγάλη έκθεση του καταξιωμένου εικαστικού καλλιτέχνη και καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που εγκαινιάζεται απόψε στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων. Στην έκθεση 80+1 έργα διηγούνται τη δική τους ιστορία κάτω από τον εύγλωττο τίτλο «Κάθε έργο… Μια ιστορία».
«Αισθάνομαι μεγάλη χαρά και τιμή που το έργο μου φιλοξενείται σε έναν αγαπημένο και ευλογημένο τόπο, όπως είναι η Κρήτη και μάλιστα σ’ έναν εκπληκτικό χώρο, τη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων, που προσφέρει στο έργο τη δυνατότητα να αναδειχθεί με τον καλύτερο τρόπο», λέει ο Παύλος Σάμιος στον «Ε.Τ.». «Η έκθεση, παρ’ όλο που επικεντρώνεται στα έργα που δημιούργησα τα τελευταία πέντε χρόνια, από τις τρεις πιο πρόσφατες ενότητες δουλειάς μου, ωστόσο θα έλεγα ότι έχει και αναδρομικό χαρακτήρα, καθώς περιλαμβάνει και αντιπροσωπευτικά έργα μου απ’ όλη την πορεία μου ως σήμερα στη ζωγραφική».
Ποιο ωστόσο είναι το σημείο αναφοράς της έκθεσης;
«Μέσα από τις τρεις ενότητες της έκθεσης αυτό που κατά κύριο λόγο με απασχόλησε είναι να φανεί η σχέση του καλλιτέχνη με την επιθυμία την οποία θεωρώ καθοριστική για την έμπνευση του. Αυτή η σχέση διαφαίνεται στην τρίτη ενότητα έργων της έκθεσης. Η δημιουργική πνοή του έρωτα ασκεί μεγάλη και θετική επιρροή στον καλλιτέχνη οποιασδήποτε εποχής. Ο έρωτας και η επιθυμία για ένα συγκεκριμένο πρόσωπο πυροδότησαν το μεγαλείο πολύ σημαντικών έργων που δημιούργησαν κορυφαίοι ζωγράφοι στην ιστορία της ζωγραφικής από την Αναγέννηση ως σήμερα», επισημαίνει ο Παύλος Σάμιος, ο οποίος προκειμένου να αποδείξει αυτή τη διαχρονική σχέση επισκέφθηκε νοητά ατελιέ μεγάλων δασκάλων της τέχνης, όπως του Τιτσιάνο, του Θεοτοκόπουλου και του Πικάσο, «οι οποίοι ανέπτυξαν», όπως επισημαίνει, «ισχυρές σχέσεις επηρεασμού μεταξύ τους και διαμόρφωσαν την ιστορία της σύγχρονης τέχνης. Ο Τιτσιάνο συγκεκριμένα ήταν δάσκαλος του Θεοτοκόπουλου, ενώ ο Πικάσο έλεγε συχνά ότι πατέρας του ήταν ο Γκρέκο και μητέρα του ο Σεζάν». Ο Παύλος Σάμιος «συνάντησε» τους παραπάνω δημιουργούς στα ατελιέ τους σε στιγμές υψηλής δημιουργίας που σημαδεύονται από τους έρωτες που ζούσαν εκείνη την εποχή και παρουσιάζει αυτή τη «συνάντηση» με τον δικό του τρόπο στα έργα του.
Με το μοντέλο
«Στην πρώτη ενότητα έργων της έκθεσης παρουσιάζεται η σχέση του ζωγράφου με το μοντέλο του. Βρισκόμαστε στα ατελιέ κορυφαίων δασκάλων της τέχνης, ενώ εκείνοι ζωγραφίζουν παρέα με τα μοντέλα τους», λέει ο Παύλος Σάμιος και συνεχίζει: «Η δεύτερη ενότητα που είναι και η μεγαλύτερη ξεκινάει από την Κυκλαδική εποχή για να φτάσει ως τις μέρες μας, αποδεικνύοντας πως το πλέον διαχρονικό σύμβολο είναι το γυναικείο γυμνό. Άλλοτε ως θεά, άλλοτε ως εταίρα ή μητέρα. Επιχείρησα μια ειρηνική «εισβολή» στα ατελιέ των καλλιτεχνών και τα εμπλούτισα με τα δικά μου σύγχρονα γυμνά που αποπνέουν επίσης την επιθυμία και την ερωτική διάθεση».
Πράγματι το σύγχρονο γυμνό γυναικείο σώμα «συνευρίσκεται» με αντίστοιχες γυναικείες φιγούρες άλλης εποχής στο ίδιο έργο σε μια εικαστική συνομιλία που βαδίζει έξω από τα όρια του χρόνου και αναδεικνύει το γυμνό ως αιώνιο σύμβολο ερωτισμού και δημιουργίας.
Τέλος, στην τέταρτη ενότητα περιέχονται έργα που προέρχονται από την πορεία του Παύλου Σάμιου στη ζωγραφική, έτσι ώστε η έκθεση να λαμβάνει αναδρομικό χαρακτήρα και ο επισκέπτης της έκθεσης να διαμορφώνει σφαιρική εικόνα για τη διαδρομή του καλλιτέχνη και το στίγμα του στην εικαστική τέχνη.
Μια έκθεση που δεν πρέπει να χάσετε, συνδυάζοντας την με μια όμορφη απόδραση στα πανέμορφα Χανιά.
ΑΡΧΕΙΟ ΠΑΥΛΟΥ ΣΑΜΙΟΥ